Kylmä lämpöä tehokkaampi hoitomuoto?

Huippukylmä tehostaa immuunijärjestelmää

Huippukylmähoitoa arvostetaan nykyisin yhä enemmän ja siitä näyttää olevan toisinaan hyötyä
enemmän kuin lämpöhoidosta. Alun perin kylmähoito syntyi hoitamaan tulehdusta, mutta muitakin
hoitoaiheita kylmälle on syntynyt.

Huippukylmä kehitettiin alun perin Japanissa lääketieteelliseksi hoitomenetelmäksi. Monet kylmän
parissa pitävät sitä jo lämpöä tehokkaampana hoitomuotona. Tutkimuksetkin vahvistavat tämän
erityisesti urheilijoiden palautumisen yhteydessä.
Huippukylmähoito sopii myös kylmänaroille, sillä elimistö ei tunnista ilman lämpötilan eroa vaikkapa
35 pakkasasteen ja 120 pakkasasteen välillä. Kynnys huippukylmähoitoon on huomattavasti
matalampi kuin avantouintiin. Ensiarastelun jälkeen kylmähuoneessa olo on erittäin antoisaa ja
miellyttävää.

Hoitoaiheet lisääntyneet

Jo vuonna 1978 japanilainen reumalääkäri totesi huippukylmän tuottavan kortisonia lieventämään
tulehdusta. Eniten tutkimustietoa kylmästä onkin saatu tulehduksellisten reumatautien hoidosta ja
tähän hoitomuoto alun perin kehitettiin.
Japanista huippukylmähoito levisi vanhoihin Itä-Blokin maihin, joissa sitä enemmän tutkittiin ja
käytettiin. Vasta myöhemmin huippukylmä levisi länsimaihin.
Hoitoaiheita on tullut paljon lisää ja kiinnostus kylmään on lisääntynyt. Huippukylmähoitoa
suositellaan siis reumatauteihin ja muihin kipuihin, mutta myös autoimmuunisairauksiin,
fibromyalgiaan, MS-tautiin, allergioihin, ihottumiin (kutina, atooppinen ihottuma), urheiluvammoihin,
palautumisen nopeuttamiseen, unihäiriöihin ja stressiin.
– Haikon kartanossa on selvitetty hoitovaikutuksia esimerkiksi urtikariaan eli nokkosrokkoon ja
kutiaviin ihottumiin. Ihotautilääkäri Taras Klimenko tutki allergisista ja atooppisesta ihottumasta
kärsiviä. Potilaat saivat apua iho-ongelmiin ja kutinaan, kertoo dosentti Timo Kylmälä Tampereelta.